De waarde van mobiliteit

Gewicht verliezen, steeds meer gewicht wegdrukken, optimaal kunnen squaten of die 10 kilometer hardlopen; allemaal ontzettend mooie doelstellingen die je kan nastreven.

Wat vaak wordt vergeten en heel belangrijk is voor het behalen van je doelen, is de mobiliteit van je lichaam. Dit is namelijk één van de essentiële schakels om jouw doelstellingen te behalen!

Wat is mobiliteit?

Mobiliteit is de allesomvattende naam voor bewegelijkheid. Hoe vrij is jouw lichaam om bepaalde menselijke bewegingen te doen, zoals hurken, strekken en draaien.

Deze bewegingsvrijheid komt vaak terug bij sporten, want dan wil je bepaalde workouts kunnen doen om bepaalde spieren te kunnen trainen.

Echter blijkt dat je daarvoor wel controle nodig hebt over de bewegingen van je lichaam en dit kan je vergroten doormiddel van het verbeteren van je mobiliteit.

In de afgelopen decennia is de mobiliteit van de mensheid achteruitgegaan. Dit is mede gekomen door het vele zitten wat het lichaam stijf maakt. Maar gelukkig krijgt dit onderdeel van trainen steeds meer aandacht (en terecht!).

Het resultaat van een goede mobiliteit is dat je soepeler en vrijer kan bewegen. En dit heeft weer invloed op de vooruitgang van je training.

Ook verbeter je er je houding mee en vergroot je je bewegingsradius.

Waarom is mobiliteit zo essentieel?

Je mobiliteit is dus eigenlijk de basis van al je bewegingen. Deze sterk houden is dus essentieel voor alle bewegingen die je doet. Iedereen heeft dus baat bij een goede mobiliteit, maar vooral fervente sporters. Waarom? Zij trainen en belasten hun lichaam vaker door bepaalde workouts of bewegingen.

Hierdoor stijgt de kans op blessures en gewrichtsklachten. Door middel van het versterken van je mobiliteit kan je dit voorkomen.

En voorkomen is beter dan genezen!

Hoe kan ik mijn mobiliteit vergroten?

De waarde van mobiliteit is nu wel duidelijk. We snappen dat je dan snel aan de slag wilt.

Er zijn veel verschillende manieren om jouw mobiliteit te verbeteren. We zullen er twee behandelen:

> Oefeningen

De meeste mobiliteit oefeningen vormen een combinatie van kracht, flexibiliteit en coördinatie. De focus ligt hierbij op de gewrichten en minder op je spieren.

Een aantal oefeningen om de mobiliteit te verbeteren zijn bijvoorbeeld de Child’s pose, Cobra pose, Supermans, maar ook simpel het roteren van je nek en schouders zijn goede oefeningen om te doen.

Daarnaast is stretchen ook heel effectief om bijvoorbeeld de mobiliteit van je rug te verbeteren. In deze video vind je een stretch workout van 15 minuten waarin alle gewrichten worden gestretched. Ideaal als warming-up of cooling-down of na een stressvolle dag!

Of probeer 1x in de week een les yoga of pilates te doen. Ook hier komen veel oefeningen in terug die je mobiliteit en flexibiliteit drastisch verbeteren.

Meer tips? Stuur ons gerust een bericht via de mail of Instagram.  

> Foam roller

Een andere manier om je bewegingsvrijheid en daarmee je mobiliteit te vergroten is door regelmatig te foam rollen. Intensief sporten kan zorgen voor verklevingen (trigger points) in de spieren, welke op den duur kunnen zorgen voor blessures of pijn.

Door gebruik te maken van een foam roller kunnen deze trigger points verwijderd worden en verbetert de doorbloeding van de spieren.

Kortom, maak het verbeteren van jouw mobiliteit onderdeel van je training!

 

Hulp nodig?

Tijdens ons personal trainingstraject gaat er veel aandacht uit naar mobiliteit. Door jouw bewegingen tijdens verschillende oefeningen te analyseren, kunnen we beslissen hoe we jouw mobiliteit kunnen verbeteren. Hierdoor kunnen we samen sneller stappen zetten, voorkomen we blessures en behalen we jouw doelstellingen.

Dit eerste stap is eenvoudig; start met een vrijblijvende proefles.

Make your way!

Claudia – Team QVVIE

Geef een antwoord

QVVIE Personal Training is dé personal trainer in Waddinxveen en Boskoop. Kies vandaag nog voor echt resultaat!

© 2021 QVvie Personal Training