In 8 stappen naar een summer body
sterk en gezond lichaam

sterk en gezond lichaam

April is aangebroken, de lente is volle glorie… Dat betekent ook dat de zomer steeds dichterbij komt. Veel mensen willen op dat moment maar één ding; een super strakke summer body. Dat bedenken ze zich alleen pas in de zomermaanden, je begrijpt dat het dan eigenlijk te laat is.

Daarnaast houden wij bij QVVIE niet zo van de term; summer body. Want wat betekent dit eigenlijk? En is het na de zomer dan weer afgelopen met sporten en bewust leven?

Het streven kan beter een sterk en gezond lichaam zijn voor de lange termijn. Daarom in deze blog 8 stappen om dit te bereiken.

Veel leesplezier!

1. Zet jouw doelen op papier

Voordat je begint met jouw nieuwe levensstijl is het handig om op papier te zetten waarom jij precies deze doelen wilt behalen. Wil je gewicht verliezen? Of wil je meer energie krijgen? Of wil je jezelf gewoon fitter voelen? Het kan allemaal, maar het is wel belangrijk om te weten waarom.

De weg naar het behalen van je doelen kan soms lang lijken, het kost bijvoorbeeld gemiddeld 66 dagen om een nieuwe gewoonte te creëren.

Hang jouw doelen en motivatie op, op een plek waar je elke dag naar kijkt; boven je bureau, aan de spiegel, op de koelkast. Zo word je elke dag geconfronteerd met jouw doelen en weet je waarvoor je het doet.

2. Houd je voeding bij

Voeding; we zijn er elke dag meerdere keren mee bezig en het is de brandstof van jouw lichaam.
Het is dan ook een belangrijke sleutel om een gezond en sterk lichaam te creëren.

Een aanrader is het bijhouden van alle dingen die jij dagelijks eet (en drinkt). Als je ziet wat je dagelijks eet in de trant van suikers, vetten, eiwit en andere voedingstoffen, kan je goed zien waar er nog verbeteringen mogelijk zijn. Inzicht betekent winst!

Het bijhouden van een zogeheten ‘’eetdagboek’’ kan heel eenvoudig via je smartphone met de app ‘’Food’’.

3. Connect met mensen die hetzelfde doel hebben

We kennen ze allemaal; mensen die pessimistisch zijn over jouw nieuwe levensstijl. Reacties als: ‘’Oh, ga je nu alweer sporten?’’ of ‘’Ah joh neem dat stuk taart nou maar gewoon’’, ga je vast en zeker krijgen. Probeer deze reacties niet in de weg te laten staan van jouw plannen, want jij weet waarvoor je het doet.

Een tip is om in je omgeving te kijken of er mensen zijn die dezelfde weg bewandelen; mensen die veel sporten of bezig zijn met gezonde voeding. Stuur deze mensen is een berichtje of ze wat tips hebben of om een keer samen te gaan sporten.

 

4. Wees consistent

Heb jij ook periodes gehad in je leven waarin je heel hard hebt getraind? Maar waarvan het resultaat niet meer zichtbaar is? De reden is de consistentie; deze korte termijn trainingen gaan het verschil niet maken en dit is eigenlijk zonde van je tijd.

Daarom vinden wij dat je ook niet moet gaan voor een ‘’summer body’’, maar voor een gezond en sterk lichaam voor de lange termijn.

Stel dus een consistent en haalbaar trainingsschema op waar je je aan kan houden. Probeer dit schema zo op te stellen dat je wekelijks net iets meer doet, want dat betekent dat je sneller vooruitgang boekt.

5. Gun jezelf tijd en rust

Je kent vast het gezegde: ‘’Rome is ook niet in 1 dag gebouwd’’. Ditzelfde geldt voor een gezond en sterk lichaam. Gun jezelf daarom de tijd om deze route te bewandelen.

Elke push-up, kilometer en gezonde voedingskeuze is er één in de goede richting. Heb je even een mindere dag? Maak je geen zorgen, een terugval hoort erbij. Laat deze momenten of dagen je stemming niet verpesten en pak de draad de volgende dag weer op.

En ook belangrijk; gun jezelf rust! Je lichaam (en geest) hebben zo nu en dan tijd nodig om te herstellen. Plan daarom hersteldagen in, probeer voldoende te slapen en maak een afspraak voor een sportmassage. Dit laatste is dé manier om je spieren sneller te laten herstellen en even volledig te ontspannen.

6. Beloon jezelf

Gezond eten, voldoende bewegen en letten op je slaap/rust. Het is, vooral in het begin, niet makkelijk. Een goede tip om het vol te houden is door jezelf af en toe te belonen.

Ben je een paar kilo kwijt? Heb je voor het eerst 10 kilometer hardgelopen? Of heb je voor de 4de week op rij 3 keer gesport? Allemaal redenen om jezelf te belonen.

Elke stap in de richting van jouw doel is er weer één en mag gevierd worden. Probeer daarna weer wel in je ritme te blijven en door te blijven gaan.

7. Verbeter de mobiliteit van je lichaam

Bij het behalen van sport- en gezondheid doelstellingen wordt er vaak gedacht aan de juiste workouts en gezonde voeding. Dat is zeker essentieel! Maar er wordt vaak 1 ding vergeten, namelijk mobiliteit.

Mobiliteit is de allesomvattende naam voor bewegelijkheid. Hoe vrij is jouw lichaam om bepaalde menselijke bewegingen te doen, zoals hurken, strekken en draaien.

Een goede mobiliteit zorgt niet alleen voor het beter kunnen bewegen, het vermindert ook de kans op blessures en andere klachten.

Meer weten over het verbeteren van je mobiliteit? 
Lees het in onze vorige blog

8. Blijf nieuwe doelen stellen

Heb je je doel van een gezond en sterk lichaam behaald? Heel goed! Daar mag je trots op zijn.
Je leven verandert constant en zo ook je prioriteiten en ideeën. Door steeds nieuwe doelen te stellen, blijf je gemotiveerd om in begin te blijven.

Wat wordt jouw volgende doel? Laat het in de reacties achter!

Personal training Waddinxveen en Boskoop

Hulp nodig bij het versterker en gezonder maken van jouw lichaam? En heb je dat duwtje in de rug nodig? Stuur ons dan een bericht via 06-40297903 of qvvie.personaltraining.com, wij geven je graag de nodige tips en we plannen een vrijblijvende sessie in.

Onze personal training gaat je helpen met het bereiken van je doelen. Wij stoppen niet na de training, wij laten iets achter voor de lange termijn.

Make your way!

Claudia – Team QVVIE

Geef een antwoord

QVVIE Personal Training is dé personal trainer in Waddinxveen en Boskoop. Kies vandaag nog voor echt resultaat!

© 2021 QVvie Personal Training