Hoe kan ik mijn weerstand verbeteren?

ACTIVATE YOUR MINDSET

In deze blog geven wij je een aantal handige tips waarmee je jouw weerstand kunt opbouwen. Hopelijk kun je met een
verbeterde weerstand virussen of andere bacteriën zo veel mogelijk buiten de deur houden om gezond en fit te blijven.

Juist in deze tijd is dat extra belangrijk. Blijf gezond!

Heb je vragen of tips nodig? Neem gerust contact op!

1. SLAPEN

Naast een betere concentratie, het verwerken van je dag en een betere spijsvertering zorgt goed slapen ook voor een betere
immuniteit tegen ziekteverwerkers.

Beter slapen? Begin vandaag!

  • Leg je telefoon minimaal een uur voor het slapen gaan weg

  • Lees een boek en ontspan

  • Ga iedere dag rond dezelfde tijd slapen

  • Zorg voor een gemiddelde temperatuur van 18 graden in je slaapkamer

  • Eet niet meer na 9 uur ‘s avonds

Heb je moeite om goed te slapen? Extra magnesium kan je helpen te ontspannen en tot rust te komen zodat je beter in slaap kunt vallen.

2. BLIJF (THUIS) IN BEWEGING

Gemiddeld tot intensief sporten heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Bij zowel duur- als krachtsporten komen er hormonen en stoffen (cytokinen, groeifactoren en macrofagen) vrij die door de bloedbaan naar de spiervezel getransporteerd worden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deze hormonen een extra rol kunnen vervullen bij het versterken van het immuunsysteem.

3. VITAMINE C&D

Vitamine C houdt je weerstand op peil, maar vitamine D speelt een grotere rol bij het al of niet ontstaan van griep of verkoudheid.

Vitamine C, is in de eerste plaats belangrijk voor een goede weerstand. Daarnaast zorgt het voor gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Het zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel en draagt bij aan de energievoorziening.

Een klein gebrek aan vitamine D maakt je al behoorlijk vatbaar voor virussen. De meeste vitamine D krijg je binnen via het daglicht op je huid. Dus probeer dagelijks tijdens de lunch of net na het avondeten even een stukje te gaan lopen.

4. VERMIJD / VERMINDER STRESS

Het gevolg van stress is dat je lichaam in ‘‘fight or flight’’ modus schiet. Dat wil zeggen dat o.a. je afweersysteem kan verslechteren. Het verlagen van je stress levels zorgt er dan ook voor dat de processen in je lichaam ongestoord kunnen plaatsvinden. En één van deze processen is jezelf beschermen tegen infecties.

Tips om je stress te verminderen zijn:

  • Blijf bewegen

  • Let op je ademhaling

  • Achterhaal de oorzaak van je stress en maak dit bespreekbaar

  • Doe leuke dingen met vrienden of familie, of in tijden van Corona zorg voor leuke afleiding in huis bijv. spelletjes of puzzels

5. EIWITTEN

Wist je dat eiwitten ook een belangrijke rol spelen voor je weerstand?

  • Het lichaam heeft eiwitten (onder andere) nodig voor:

  • Het produceren van antilichamen voor het immuunsysteem

  • Het produceren van enzymen voor het immuunsysteem


Als je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt, dan breekt je lichaam spiermassa af om afweerstoffen aan te kunnen maken. Eiwitten zijn dus niet alleen belangrijk voor je spieren, maar ook voor een sterk afweersysteem.

Plantaardige eiwitten vind je met name in:

  • Peulvruchten, zaden en noten

  • Bonen, quinoa en volle granen


Bij dierlijke producten vind je eiwitten terug in:

  • Vlees

  • Vis

  • Ei

  • Zuivel

6. VARIEER IN VOEDING

Gevarieerd en voldoende groente eten zorgt voor een goede ondersteuning. Selenium, magnesium, vitamine C, vitamine D en ijzer zijn onder meer onmisbaar voor een sterk afweersysteem. Wanneer je gezond en gevarieerd eet, krijg je meestal genoeg van deze voedingsstoffen binnen. Zorg er verder voor dat je dagelijks minimaal 250 gram groente eet en twee stukken fruit.

7. NIET ROKEN

Deze klinkt voor de hand liggend maar het is echt zo. Als je je weerstand echt een plezier wilt doen dan stop je met roken. De menselijke afweer wordt opgedeeld in aangeboren immuniteit en verworven immuniteit, roken tast beide aan. Rokers hebben ook een groter risico om het Corona virus op te lopen. Stop dus z.s.m. met roken en doe hier je voordeel mee.

8. 0.0% ALCOHOL

Af en toe een drankje is heerlijk! Maar doe het met mate. En dat is, zeker in sociale activiteiten, voor veel mensen toch lastig. Vervang daarom af en toe je alcoholische drankje voor een 0.0% versie want, alcohol verzwakt je immuunsysteem waardoor je eerder infecties oploopt.

9. WAS JE HANDEN

Tot slot: zorg ervoor dat je goed je handen wast. De afgelopen weken heb je dit al honderden keren gehoord, maar voer het ook echt uit. Het wassen van je handen kan besmetting met bacteriën en virussen, en daardoor ook mogelijk ziekte, voorkomen. Was minimaal 30 seconden je handen. Leuke tip: zing 2x Happy Birthday, dan weet je dat je goed zit.

Met de bovenstaande negen tips maak je het voor virussen en bacteriën een stuk lastiger om je gezondheid aan te tasten. Hopelijk kunnen we met elkaar het Corona virus op deze manier buiten de deur houden.

Veel succes en blijf gezond! 

Geef een antwoord