5 gezonde gewoontes in je dagelijkse routine

We zijn inmiddels aangekomen in februari. De eerste maand van 2021 zit er alweer op en zoals gewoonlijk stond januari weer in het teken van nieuwe gewoontes.
Heb jij geprobeerd geen alcohol te drinken? 3x per week te trainen? Of vaker nee te zeggen?
Ik hoop dat het gelukt is, maar helaas lukt het 80 procent van de mensen niet om deze nieuwe gewoontes in stand te houden…

Daarom geven wij je 5 gezonde gewoontes die je toe kan passen in je dagelijkse routine die wel vol te houden zijn.

Voor we gaan beginnen met het bespreken van de gezonde gewoontes, willen we je eerst
3 tips geven voor het maken van effectieve gewoontes:

1.      Wees realistisch: wil je meer gaan sporten? Begin dan met 1x in de week. Dit is makkelijker en langer vol te houden dan 5x in de week. Geloof me, sport is verslavend en je gaat vanzelf meer sporten.

2.      Bedenk waarom je het doet: waarom wil je een nieuwe gewoonte aanleren? Wat gaat het je brengen voor positiviteit in je leven? Zodra dit duidelijk is, kan je jezelf een doel stellen.

3.      Stel een doel en beloon jezelf: wat wil je bereiken met je nieuwe gewoonte?
Stel jezelf een doel en hak deze op in subdoelen. Als je dan een subdoel hebt gehaald, dan kan je daar een beloning tegenover zetten. Zo blijft het proces leuk en motiverend.

Oké nu het echte werk, want was is een gewoonte en waarom is het zo belangrijk in onze dagelijkse routine? Gewoontes zijn volgens Van Dale ‘’het feit dat je geneigd bent iets steeds op dezelfde, vertrouwde manier te doen’’ en bepalen tot wel 45 procent van je dagelijkse routine.

We are what we repeatedly do. Excellence then is not an act, but a habit.

Aristoteles

Ga mediteren

Mediteren is iets wat lang een slechte naam had waarvan werd gedacht dat alleen zweverige types op Ibiza het deden. Gelukkig is dit in de afgelopen jaren veranderd en wordt er steeds vaker gemediteerd.

Veel succesvolle sporters gebruiken meditatie net voor een belangrijke wedstrijd om de juiste focus te krijgen. De voordelen van meditatie lopen uiteen van het verminderen van stress, het creëren van meer dankbaarheid en het verhogen van je productiviteit.

Tegenwoordig zijn er steeds meer apps om te beginnen met mediteren, zoals Headspace en Calm. Sta open voor deze nieuwe gewoonte en begin klein met enkele minuten.

Zet je wekker elke dag 5 minuten eerder

Vroeg opstaan… het is absoluut niet één voor van mijn sterke punten. Helaas heeft het veel voordelen 😉 Daarom probeer ik het de laatste tijd wel te doen en het gaat steeds beter.

Maak het jezelf gemakkelijk en start met elke dag 5 minuten eerder, je zal zien dat dit mee valt!

Gebruik de extra tijd in de ochtend voor bijvoorbeeld een korte workout, wandeling of om te mediteren.

Houd bij wat je eet

Voeding is de brandstof voor ons lichaam. Alles wat je eet (en drinkt) heeft invloed op hoe ons lichaam werkt, hoe we ons voelen en hoe we bewegen. Daarom is het belangrijk om inzicht te krijgen in wat je eet. Dit kan bijvoorbeeld door het bijhouden van een eetdagboek.

Als je ziet wat je dagelijks eet in de trant van suikers, vetten, eiwit en andere voedingstoffen, kan je goed zien waar er nog verbeteringen mogelijk zijn. Inzicht betekent winst!

Beweeg en probeer nieuwe sporten

Bij QVVIE zijn we natuurlijk dol op bewegen. Dagelijks bewegen zorgt voor ritme en vooruitgang. Ga een rondje lopen, doe wat thuis oefenen, kom trainen met Quentin of beoefen een sport.

Het heeft voor ons even geduurd voor we onze favoriete sportactiviteiten hebben gevonden.
Probeer daarom om de zoveel maanden een andere sport uit, ga bijvoorbeeld is mountainbiken, zwemmen of tennissen.

Dit is niet alleen leuk, maar zo kom je er ook achter waar jij energie van krijgt.

Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Eén van de dingen die ik heb geleerd tijdens de huidige situatie, is dankbaar te zijn voor de dingen die wel kunnen. Onderzoek wijst ook uit dat als je iedere dag opschrijft waar je dankbaar voor bent, je optimistischer wordt. Het kost je slechts enkele minuten per dag en je zal zie dat het snel effect heeft.

Een nieuwe gewoonte aanleren kan lang duren en je zult in het begin terugvallen in je oude gewoonte/gedrag. Blijf positief, want elke stap die je zet is er namelijk 1! Heb je vandaag gezond gegeten? Je 1e kilometers hardgelopen? Of je wekker een kwartier eerder gezet om te mediteren? Super, ga zo door!

Personal training kan je helpen om deze gezonde gewoontes aan te leren en te behouden. Door samen realistische doelen te stellen en een plan te maken, zie je perspectief. Daarnaast zorgen we dat de oefeningen altijd passen bij jouw leven. Plus we staan achter je en blijven je motiveren 😉

Enthousiast geworden? Start met een vrijblijvende proefles.

Make your way!

Claudia – Team QVVIE

Geef een antwoord